Tuesday, 26 May 2015

7 TIPS BERJAYA MENYUSU SELEPAS BERSALIN

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM





Assalamualaikum

Saya teringat detik-detik mengandungkan anak pertama dan kedua saya beberapa tahun lepas. Walaupun perasaan syukur dan teruja itu sama dalam kedua-dua kehamilan, ada yang sangat berbeza.

Kehamilan Aariz, anak sulung saya adalah kehamilan yang tidak dijangka kerana selepas beberapa bulan melangsungkan perkahwinan dengan suami, saya disahkan hamil. Sepanjang 37 minggu membawa Aariz ke mana sahaja saya pergi, sentiasa berteman. Saya berborak-borak dengannya saat menempuhi "jam-tart-nenas", menyanyi dan berzikir bersama-sama. Jarak lokasi tempat tinggal dan pejabat saya menyebabkan kami banyak menghabiskan masa bersama di dalam kereta (ya, tinggal di Rawang dan bekerja di Petaling Jaya), dan ya of course bersama Abi nya jua. 

Kehamilan Aariz, membuatkan kami amat teruja dengan segala jenis persiapan sebelum menyambut kelahirannya, biasalah kali pertama jadi Ummi dan Abi kan. (~hihi~). 

Baju-baju yang comel kiut-kiut, tilam dan bantal bayi, semua dah sedia. Ya, sebab sangat-sangat excited

Sehinggakan, saya terlupa dan memandang mudah mengenai penyusuannya selepas lahir nanti. (~ Masa ni, tepuk sendiri dahi, sebab mak dah siap pesan awal-awal mengenai penyusuan bayi, tapi saya hanya mengiyakan sahaja, tiada tindakan selanjutnya di situ. Menyesal tak ikut cakap mak. ~)

Saya tidak bersedia sepenuhnya untuk menjadi ibu, saya tidak berusaha mendapatkan ilmu yang lengkap dan betul tentang penyusuan susu ibu. Kerana waktu itu, mindset saya belum kuat dan belum betul-betul mahu menyusukan si comel saya. Dan disebabkan perkara ini, penyusuan Aariz bermula dengan sangat traumatik. Kami menghadapi stress, kesakitan dan panik, saban hari terutama beberapa hari pertama selepas Aariz bersalin. Kesian awak Aariz, maafkan Ummi, nak.

Dalam kepayahan dan rasa tertekan itu, Alhamdulillah, Aariz masih menerima penyusuan ibu sehingga usianya 11 bulan. Atas aturan Allah, saya hamil lagi dengan anak kedua ketika Aariz mencecah 11 bulan. Begitu cantik kan Allah tuliskan ceritera hidup kita? Semuanya sudah disusun Dia.

Kali ini, saya berjanji pada diri dan suami, tidak mahu terjadi seperti dulu lagi. Dari saat pertama nampak 2 garisan pada UPT hingga sampai masa nak melahirkannya, hati ini tak pernah putus berazam dan berdoa mahu menyusukannya sehingga 2 tahun, walau apa pun fasa yang perlu dilalui. Yeah, bring it on

Alhamdulillah, walaupun bersalin secara emergency cesarean, Aydin berjaya menyusu selepas kelahirannya dan sepanjang berada di hospital. Jadi, saya lebih yakin. Penyusuan berterusan sehingga hari ini (Aydin sudah 2 tahun 2 bulan), Alhamdulillah. 

Seperti anda, saya juga seorang ibu yang mengalami masalah bengkak susu, ketulan, susu merudum (bila tiba waktu datang bulan terutamanya), dan rasa letih semasa penyusuan anak-anak saya. But, despite of those breastfeeding challenges I faced along the way, saya berjaya melengkapkan penyusuan Aydin sehingga 2 tahun. 

Tips ini telah membantu saya berjaya memulakan penyusuan dengan baik dan masih bersemangat sehingga hari ini. 7 perkara yang menjadi amalan saya sepanjang kehamilan Aydin ialah:


1. RESET MINDA

Doa ibu adalah doa yang sangat mustajab. Betapa berkatnya doa ibu, hanya dengan lintasan hati kita sahaja, Allah akan memakbulkan perkara itu dengan izin-Nya. Jadi apa sahaja yang difikirkan kita, akan menjadi kenyataan jika dimakbulkan oleh Allah.

Tanamkan dalam diri, minda dan hati ketika bayi masih belum dilahirkan ini, bahawa anda akan menyusukannya sampai 2 tahun lengkap usianya. Susu anda pasti cukup sehingga 2 tahun itu.

Ulang ayat ini setiap hari. Setiap kali anda memegang dan membelai perut anda yang sudah makin membesar itu.


2. KELAS PENYUSUAN

Kalau dahulu sebelum berkahwin anda tak pandai memasak, bila dah kahwin sanggup memperuntukkan masa untuk belajar memasak dari kelas-kelas, mendapatkan buku-buku resepi, atau belajar dengan ibu mertua sehingga mahir. 

Sama juga dengan penyusuan. Peruntukkan masa untuk menghadiri kelas atau seminar penyusuan untuk belajar dengan lebih terperinci tentang penyusuan. Dapatkan bahan bacaan mengenai breastfeeding, dan make time to read them. ~ Jangan ler beli saja, tapi bacanya tidak. Hihi. ~


3. BERKONGSI ILMU

Berkongsi pelajaran dari kelas atau artikel yang dibaca dengan suami, ibu atau rakan-rakan anda. Sebenarnya kita akan menambah pemahaman dalam sesuatu perkara atau ilmu yang diperolehi jika kita kongsikan ilmu itu dengan orang lain. 

Pesanan penaja: Terima kasih suamiku kerana sanggup menerima longgokan ilmu penyusuan sepanjang kehamilan anak kita. 


4. BREAST MASSAGE

Sejak dari 6 bulan usia kandungan, saya mula mengamalkan breast massage. Saya percaya, urutan perlahan pada payudara boleh membantu melonggarkan saluran susu dan membantu kita melegakan rasa kurang selesa pada bahagian payudara semasa hamil. Saya juga mengamalkan urutan dan picitan pada bahagian tampuk hitam apabila usia kandungan mula mencecah 8 bulan. 

Alhamdulillah, cecair kolostrum sudah mula keluar dari usia kandungan 8 bulan. (Maka lebih confident nak menyusu..)


5. SURAH AL-HUJURAT

Memetik perkongsian Ustazah Siti Nor Bahyah Mahmood antara amalan bacaan surah oleh ibu hamil adalah Surah Al-Hujurat untuk memperbanyakkan susu ibu dan supaya anak mempunyai sifat berhati-hati. Surah ini menjadi amalan saya setiap hari semasa mengandung kali kedua, tanpa jemu, dengan niat mahu dipermudahkan penyusuan selepas kelahiran bayi nanti.


6. PEMAKANAN SIHAT

Jika semasa kehamilan Aariz dulu, saya masih culas-culas memasak, berbeza dengan situasi semasa kali kedua mengandung. Saya amat menitikberatkan pengambilan makanan saya. Saya sebolehnya akan memasak di rumah dan mengelakkan makanan yang tidak sihat. Lebihkan makan buah-buahan dan sayuran. Minum air masak yang banyak berbanding air manis. Badan lebih kuat kerana mengamalkan makanan yang sihat.


7. KURMA

Dahulu saya bukanlah seorang yang begitu menggemari kurma. Tetapi sejak menjadi seorang ibu, saya begitu kagum dengan kelebihan yang dimiliki buah ini, terutamanya buat ibu hamil dan menyusu. 

MashaAllah, no wonder Rasulullah SAW sangat menggalakkan ibu hamil dan menyusu makan kurma. Saya bertenaga dan sihat sepanjang kehamilan, dapat meneruskan puasa di bulan Ramadhan dengan baik. Efeknya kepada penyusuan pula sangat menggembirakan saya, susu ibu lancar selepas kelahiran Aydin, penyusuan dimulakan dengan sempurna seperti yang saya mahukan.



Saya sudah merasai saat perit dan sedih kerana tidak tahu menyusukan anak dengan baik. Saya juga sudah melalui detik-detik penyusuan yang bermula dengan mudah. Tips ini akan berjaya jika dilakukan dengan niat yang mendalam. Tujuan saya berkongsi 7 perkara ini adalah supaya anda lebih bersedia menempuhi penyusuan, dan tidak perlu melalui saat-saat getir yang sudah saya tempuhi.



Saya doakan anda semua berjaya memulakan penyusuan dengan mudah. 



Sertai Seminar PRAKTIKAL Mudahnya Menyusu cikgu kalau betul-betul nak berjaya menyusu. Seminar seterusnya di:

07 Jun - Kelana Jaya
13 Jun - Kuching, Sarawak
14 Jun - Kota Kinabalu, Sabah

Daftar di sini: mudahnyamenyusu.gr8.com



Cikgu Susu Anda
www.pumponthego.com







Nak beli breast pump murah? Klik di link ini: www.pumponthego.com/shopnow

2 comments: